Blogger templates

Friday, June 17, 2011

Doa sedikit atau banyak ?? ^^



--------------------
Tempat-tempat di sekitar Ka'abah adalah tempat mustajab doa. Disana kaum muslimin mengambil kesempatan untuk memanjatkan permohonan kepada Allah dengan harapan permintaanya diqabulkan. Seorang hamba Allah di zaman Khalifah Umar al Khattab telah menjadi sebutan para sahabat berkenaan doa yang dipohonkan kepada Allah.

Suatu ketika Amirul Mukminin as Sayyid Umar ibn Khattab bertawaf disisi Ka'bah. Tiba-tiba as Sayyid Amirul Mukminin ini mendengar seorang hamba Allah sedang berdoa di Multazam.

" Allahummaj 'alni minal qalil.. yang bermaksud ya Allah jadikanlah aku termasuk dalam golongan yang sedikit.. " Doa hamba Allah itu.

Khalifah Umar pun hairan mengapa orang itu minta dimasukkan kedalam golongan sedikit, beliau tidak faham akan maksud "sedikit" itu.Walaupun begitu beliau tidak terus menegurnya ketika itu sehinggalah selesai tawaf.Setelah selesai tawaf, Khalifah Umar menyuruh agar hamba Allah itu dibawa kehadapannya.

"Wahai hamba Allah, mengapa seperti itu doamu?? " tanya Khalifah Umar.

"Benar Khalifah, bukankah dalam kitabullah iaitu dalam suratul Saba' ayat 13 ada mengatakan..
Hamba Allah itupun membaca ayat tersebut,
" Wa Qaliilum min 'ibaadiyash syakuur.. " yang bermaksud "Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur."

Mendengar jawapan itu, Khalifah Umar mencela dirinya sendiri: "Semua orang lebih 'alim daripada engkau wahai Umar!"

Rupanya hamba Allah tadi minta kepada Allah agar dimasukkan kedalam golongan orang-orang yang bersyukur yang disifatkan oleh Allah sebagai golongan yang sedikit.

---------------------

SubhanAllah , kita selalu berdoa .. "ya Allah , beri aku ini , beri aku itu .." tapi pernahkah kita berdoa seperti doa hamba Allah diatas. Malah, pernahkah kita terlintas untuk mensyukuri ni'mat syukur itu?? T_T

"Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Tiap-tiap masa Ia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya)!
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan)? "
(suratul Rahman : 29-30)


No comments:

Post a Comment