Blogger templates

Saturday, October 8, 2011

Cita-cita ulama' yang tercapai


Bismillah ar Rahman ar Rahim

"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, disediakan bagi mereka taman-taman Syurga yang penuh nikmat, di sisi Tuhan mereka.. "
( Qalam : 34 )

*****
Suatu hari Ibrahim b Adham berangkat ke kota Makkah mengikut suatu kafilah. Kerana dia telah termasyur sebagai seorang ulama', maka ramailah yang menunggu-nunggu kedatangannya. Penduduk Makkah termasuk pemimpinnya telah membuat persiapan untuk menyambutnya kerana mereka benar-benar ingin melihat wajah dan mendengarkan nasihatnya. Ibrahim mendengar bahawa dirinya akan disambut dan diraikan bila datang ke Makkah. Dia tak suka akan hal itu dan ingin agar tiada sesiapa pun yang mengenali dan tahu akan keadaan dirinya. Dia ingin menghukum dirinya. Kebetulan orang-orang Makkah termasuk para pemimpinnya belum pernah melihatnya, jadi mereka belum mengenalinya.

Maka dengan senyap-senyap Ibrahim berpisah dan mendahului kafilahnya. Dia berjalan seorang diri dan mendahului datang ke Makkah. Apabila melalui orang ramai yang sedang menanti kedatangannya, dia mendengar mereka memuji-mujinya.

" Insyaallah,nanti Ibrahim akan sampai kerana kafilah yang diikutinya telah lama berangkat." Kata orang-orang yang menunggu kedatangannya."

Lalu Ibrahim bertanya pada mereka, "Buat apa kamu menunggu seorang ahli bid'ah itu?"

Mendengar itu,mereka marah dan terus menangkap Ibrahim, ada yang memegang tangannya dan ada pula yang memukulnya bertubi-tubi..

"Apa yang engkau kata? Para pemimpin Makkah juga menunggu kedatangannya,engkau pula mengatakan yang bukan-bukan tentang dia." herdik mereka.

"Ya, aku mengatakan bahawa dia itu seorang ahli bid'ah." Kata Ibrahim lagi.

"Jangan cakap sesuka hati! jaga mulut engkau. tahukah engkau, dia seorang wali Allah. " Kata mereka, lalu terus-menerus memukul Ibrahim.

Ibrahim merasa puas. Dia berkata pada dirinya, " Wahai diri!Apakah engkau menginginkan orang ramai dan pemimpinnya menyambut kedatanganmu? Bukankah engkau telah merasakan pukulan mereka? Segala puji bagi Allah, aku telah memperolehi apa yang aku inginkan selama ini."
*****
Masyaallah, ulama' dahulu dengan ulama' ( kononnya ) sekarang. T_____T

" Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka akan (ditempatkan di syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah kepada mereka, iaitu Nabi-nabi, dan orang-orang Siddiqiin, dan orang-orang yang Syahid, serta orang-orang yang soleh. Dan amatlah eloknya mereka itu menjadi teman rakan (kepada orang-orang yang taat)."
( Nisa : 69 )
"(Al Quran) ini disampaikan kepada manusia supaya mereka diberi ingat dan diberi nasihat dengannya; dan supaya mereka mengetahui (dengan hujjah-hujjah yang tersebut di dalamnya) bahawa sesungguhnya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa; dan supaya orang-orang yang mempunyai fikiran, beringat dan insaf. "
( Ibrahim : 52 )

No comments:

Post a Comment