Blogger templates

Thursday, March 17, 2011

Manfaat !!

Bismillah ar Rahman ar Rahim

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian,maka mereka itulah orang-orang yang rugi."
(Suratul Munafiqun : 9)

"Gunakanlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara lainnya, gunakanlah masa mudamu sebelum masa tuamu,masa sihatmu sebelum masa sakitmu,masa kayamu sebelum miskinmu, masa lapangmu sebelum datang masa sibukmu, dan masa hidupmu sebelum datang matimu.”
( Riwayat Muslim, Tirmidzi dari Amru bin Maimun)

FACEBOOK , YM , BLOG , MYSPACE , FRIENDSTER ??? Ramai yang telah mengenali dan menggunakan laman-laman sosial ini.Facebook adalah laman yang paling ramai penggunanya.Di samping itu, ada penggunanya menggunakan dengan cara yang baik seperti berda'wah.Itu adalah salah satu cara untuk memanfaatkan nikmat dunia. Dan tak tertinggal juga ada yang menggunakannya dengan perkara yang tidak baik seperti melakukan maksiat,menyebarkan aib sendiri ,menyebarkan aib orang , mengumpat , memerli , melepaskan geram dan lain-lain.Nauzubiilah .. T_T . Sedarkah kita bahawa setiap amal itu akan dihitung oleh Allah walaupun sekecil zarah.

"Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! "
(Suratul Zalzalah : 7)

Guna dan manfaatkanlah sebaik-baiknya dengan pemberian nikmat yang telah diberikan oleh Allah ketika masih hidup ini.

" (Tiap-tiap balasan berdasarkan kaedah): Sesiapa yang mengerjakan amal soleh, maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang berbuat kejahatan, maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu "
(Suratul Jaathiyah : 15 )

" Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan."
(Suratul Munafiqun : 11)

Peringatan buat diri. T_T

" (Ingatkanlah) masa Allah menghimpunkan kamu pada hari perhimpunan (untuk menerima balasan),itulah hari masing-masing nampak kerugiannya. Dan (ingatlah), sesiapa yang beriman kepada Allah serta mengerjakan amal soleh, nescaya Allah mengampunkan dosa-dosanya dan memasukkannya ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; yang demikian itulah kemenangan yang besar. Dan orang-orang yang kafir serta mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, merekalah ahli neraka, kekallah mereka di dalamnya; dan itulah seburuk-buruk tempat kembali. "
(Surah at Thaghaabun : 9-10)
Moga istiqamah ^^
wAllahu'alam

No comments:

Post a Comment