Blogger templates

Saturday, April 2, 2011

Seluas Cinta ! ^^

Bismillah ar Rahman ar Rahim
"maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia"
(Maaidah:54)
**********************************************************
Pada suatu hari, Nafisah sengaja pergi menjumpai Muhammad al Amin dan bertanya "Wahai al Amin,Menapakah engkau belum berkahwin?” Muhammad al Amin terdiam apabila mendengar akan pertanyaan itu. Muhammad kemudiannya menjawab sambil tersenyum: "Saya belum mampu untuk berumah tangga." Jawabnya pendek. Nafisah bertanya lagi: "Apakah pendapatmu andai ada seorang wanita yang rupawan, hartawan, bangsawan dan dermawan memintamu untuk mengahwininya?"
Sememangnya Muhammad faham akan ungkapan Nafisah itu, tetapi Muhammad tetap bertanya pula: "Siapakah wanita yang engkau maksudkan itu?" "Khadijah binti Khuwailid." Jawab Nafisah singkat. "Seandainya beliau berkeinginan , saya tidak akan menolak." Jawab Muhammad pula. Nafisah seolah-olah tidak percaya mendengar jawapan Muhammad itu. Bagi memastikan dirinya tidak tersilap Nafisah bertanya: "Apakah engkau berkata benar, Muhammad?" Gesanya. "Benar. Saya bersungguh-sungguh." Jawab Muhammad. Setelah memperolehi jawapan dari Muhammad, Nafisah segera pergi ke rumah Khadijah untuk menyampaikan berita gembira bahawa Muhammad putera Abdullah itu bersetuju untuk mengahwininya. Wajah Khadijah berseri-seri setelah mendengar jawapan itu. Sebagai lambang kegembiraan dan kesyukuran kepada Allah atas berita gembira itu, maka Khadijah membahagikan sebahagian hartanya kepada orang-orang miskin dan sesiapa saja yang memerlukan. Dalam pada itu, Muhammad al Amin segera memberitahu perkara itu kepada bapa saudaranya Abu Talib, Abbas dan Hamzah. Mereka berasa amata gembira dan tanpa perlu dibawa berbincang mereka telah menyetujui cadangan Muhammad untuk mengahwini Khadijah binti Khuwailid.
Oleh itu, Muhammad meminta bapa saudaranya mengemukakan pinangan kepada pihak Khadijah. Maka ketiga-tiga mereka segera menemui keluarga Khadijah iaitu bapa saudaranya Amr bin Asad untuk mengemukakan pinangan Muhammad terhadap Khadijah. Amr bin Asad bersetuju dan menerima pinangan Muhammad. Pada hari yang telah ditetapkan, Muhammad pergi ke rumah Khadijah.Majlis walimah itu dihadiri olej Hamzah, Abu Talib dan Abbas. Kedatangan mereka disambut oleh keluarga Khadijah dengan mesra, disertai dengan tatacara penghormatan yang sederhana.
Pada walimah itu, Abu Thalib menyampaikan ucapan bagi pihak lelaki dan ucapannya itu disambut oleh Amr bin Asad. Amr bin Asad menyatakan secara terbuka mengenai penerimaan ahli keluarganya terhadap Muhammad selaku suami anak saudaranya, Khadijah dengan mas kahwin (mahar) sebanyak 20 ekor unta. Lalu berlangsunglah pernikahan Muhammad dan Khadijah. Penyembelihan haiwan ternak dan tabuhan kompang menyemarakkan lagi majlis tersebut. Sementara orang-orang miskin pun turut bersuka ria dan mereka diberi layanan yang baik oleh keluarga Khadijah. Setiap seorang fakir dan miskin yang datang pada waktu itu akan diberi hadiah yang bernilai oleh Khadijah.Di antara jemputan yang turut hadir ialah Halimatul Saadiah, ibu susu Muhammad.Beliau datang dari sebuah desa yang terletak di pedalaman Makkah dikenali sebagai desa Bani Saad hanya untuk menyaksikan perkahwinan Muhammad dan Khadijah.Halimah berada di rumah Khadijah selama 2 hari. Sepanjang itu Khadijah telah melayani Halimah dengan baik dan hormat. Muhammad begitu gembira dengan kehadiran Halimah di majlis tersebut dan merasakan seolah-olah pada waktu itu ibu kandungnya, Aminah turut menyaksikan hari yang penuh bermakna itu.
********************************************************
" Demi sesungguhnya, kisah Nabi-nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran. (Kisah Nabi-nabi yang terkandung dalam al Quran) bukanlah ia cerita-cerita yang diada-adakan, tetapi ia mengesah
kan apa yang tersebut di dalam Kitab-kitab agama yang terdahulu daripadanya, dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu, serta menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman"
(Yusuf:111)

SubhanAllah..indahnya cinta.. ^^
~Buah hati tercinta~ :X :X :X

Nur Amni Aisyah and Mohd Rizq Haris .. miss them a lot.. !!

No comments:

Post a Comment