Blogger templates

Thursday, June 9, 2011

Nawaitu , an Niat

Ketika sedang menuntut ilmu, Abu Yazid mencurahkan segala perhatiaanya terhadap kitab yang dipelajarinya dan keterangan-keterangan gurunya.Siang berpuasa dan pada sebelah malamnya bangun tahajjud.Demikian dilakukannya sepanjang pengembaraannya selama tiga
puluh tahun dari satu guru kepada guru yang lain sehingga jumlahnya mencapai 113 orang.

Suatu ketika dia belajar di bawah asuhan seorang guru yang juga ahli sufi terkenal bernama Sadiq.Di situlah Abu Yazid lebih menumpukan penglihatan dan pendengarannya hanya pada pelajaran sehingga dia tidak tahu hal-hal disekelilingnya.

Suatu hari,guru Abu Yazid iaitu Tuan Sadiq menyuruh Abu Yazid untuk mengambil sesuatu.

" Hai Abu Yazid , tolong ambilkan buku ana. " kata tuan guru Sadiq.

" Kat mana? " tanya Abu Yazid.

" Kat tingkap. " jawab tuan guru Sadiq.

" Tingkap yang mana ? " tanya Abu Yazid lagi.

" Tingkap yang itu la.mana ada tingkap lagi. " jawab tuan guru Sadiq.

" Ana tak tau la tuan guru... ??? " tanya Abu Yazid.

" Astaghfirullah ! Enta belajar dan tinggal kat sini dah bertahun-tahun , takkanlah tak tau tingkap. (=.=' ) " kata tuan guru Sadiq.

" Tidak. Ana tak tau . Ana datang kat sini untuk belajar kepamumu tuan guru Sadiq, bukan untuk melihat tingkap dan lain-lain yang ada kat sini. Selama ini mata dan pendengaranku tertutup pada hal-hal lain selain pada pelajaran yang tuan guru terangkan. " Jawab Abu Yazid.

Mendengar jawapan itu tahulah tuan guru Sadiq bahawa muridnya itu telah mencapai taraf tinggi kerohaniannya dan telah berhasil apa yang telah dipelajarinya. Maka berkatalah Sadiq kepada Abu Yazid : " Kalau demikian pelajaranmu telah selesai.Maka enta kembalilah ke Bustam. "
----------------------------------------------

SubhanAllah... niat Abu Yazid yang sangat membanggakan.
" Dan sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang-orang yang bersikap sabar, dan tidak juga dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang yang mempunyai bahagian yang besar dari kebahagiaan dunia dan akhirat. " (Fussilat : 35)

wAllahu'alam. ^^

No comments:

Post a Comment