Blogger templates

Wednesday, August 17, 2011

Macam-macam T_T

Bismillah ar Rahman ar Rahim


"Dan tiadalah kamu berkemahuan (melakukan sesuatu perkara) melainkan dengan cara yang dikehendaki Allah; sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana (mengaturkan sebarang perkara yang dikehendakiNya)."
(Insan : 30 )

***

Sebuah cerita pada zaman dahulu,sebelum Rasulullah berhijrah ke Yastrib (Madinah) dua pihak (kabilah) Arab iaitu Aus dan Khazraj saling bermusuh-musuhan sehingga berlaku perang Bu’ath.Apabila dakwah Rasulullah diterima, Rasulullah telah menyatukan mereka sebagai satu saudara seolah-olah satu keluarga yang tidak mempunyai rasa dendam mengenai sejarah permusuhan dan peperangan.Kemudian datang pula kaum penghijrah (Muhajirin) dari Makkah bersama Rasulullah.Nabi agung telah mempersaudarakan pula muslim Madinah (Aus+Khazraj=Ansar) dengan Muhajirin.Jika dibacakan ayat alQuran (bermaksud): "Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara", itulah sebaik-baik contoh.



Tidak lama datanglah ujian mengenai ketahanan persaudaraan itu.Kumpulan Yahudi di Madinah yang terpinggir dengan pemerintahan Islam telah cuba membuka sejarah hitam antara Aus dan Khazraj. Keutuhan 'saudara' dalam Islam mula pecah, lalu pemuda-pemudanya bertengkar-tengkar mengungkit sejarah silam yang dikatakan belum beres. Kerugian-kerugian silam dibacakan untuk membangkit semangat melawan sehingga antara kedua-duanya cukup bersedia pula hendak berlawan senjata menumpahkan darah! Ingat, waktu itu Aus dan Khazraj masih muslim, masih mentauhidkan Allah dan menjadi anggota Madinah yang dipimpin Rasulullah.


***


Berdasarkan dari cerita ni, ternampaklah pula realiti pada negara yang sedang ana duduki ni. Nauzubillah T.T. Kata seseorang, " macam-macam ". Bila difikir,dilhat,didengar,dihidu, diselidik,diteliti hampir semua yang terjadi permusuhan ini disebabkan 'fikrah politik ' , ' fikrah manhaj ' , 'fikrah jemaah ' dan lain2 fikrah yang entah ape2.


Jika antum mahu tahu dan telah tahu, Rasulullah saw berpolitik menggunakan da'wah dan politik Rasulullah menggunakan 100% syariat Islam dan takde satu pun 'syariat' dari kaum kafir. Jadi antum boleh beza sendiri kan politik Rasulullah dengan politik sekarang ? Dan fikirkan juga, jika Rasulullah masih hidup, na ke Rasulullah 'join' politik yang haram ni ? Dan antum pula telah men 'join' politik kotor + haram. nauzubillah. Muhasabah insyaAllah . =)


Rasulullah berda'wah mahupun berperang, beliau akan mengibarkan panji kalimah syahadah.
Ini panji Rasulullah.


Cuba antum lihat, berapa ramai orang yang perjuangkan Islam, mengibarkan panji ni ?
Berapa ramai jemaah yang mengangkat panji ni ?
Benarkah mereka memperjuangkan Islam yang Rasulullah tunjukkan ?
Jangan tertipu.
Muhasabah lagi. =)

Ana masukkan satu hadith yang entah beribu tahun , beribu kali disebarkan, diingatkan daripada Rasulullah saw , "Barangsiapa yang melakukan perbuatan yang bukan dari ajaranku (Islam) maka ia TERTOLAK."

(Riwayat Bukhari dan Muslim)


Nampak kan? Tertolak. Tak kiralah antum memperjuangkan Islam yang mengeluarkan beribu duit yang dihabiskan, berjuta keluarga yang dikorbankan, jika ia tidak ada dalam ajaran Islam, ianya TERTOLAK. Sia-sia saja bukan. Maka tinggalkan perkara sia-sia.

Rasulullah juga ada berkata , "Alangkah rugi dan celakanya orang-orang yang membaca ini dan tidak memikir dan merenungkan kandungan ertinya. "

(Rujuk surah Ali Imran ayat 190-191 dan kalau lah rajin, baca tafsir surah Ali Imran dengan penuh rasa keinsafan)


Jangan jadi orang yang celaka. Kerajaan langit dan bumi mendoakan kecelakaan antum. Nauzubillah. Tinggalkan politik haram, jemaah yang rosak,manhaj yang terpesong dan berjihadlah menegakkan agama Allah mengikut sistem yang Allah da aturkan, sistem yang Rasulullah da tunjukkan.


Minta maaf bagi yang terasa. Bukan ana punya statement tapi statement Rasulullah yang Allah suruh sampaikan. Jika antum marah, ana minta maaf banyak-banyak, mengadu lah pada Allah nape Allah suruh Rasulullah sampaikan. ;)

"Sesungguhnya Allah ialah Tuhanku dan Tuhan kamu, maka sembahlah kamu akan Dia; inilah jalan yang lurus".

( Zukhruf : 64)

Nasihat : Ummat Islam perlu beriman dengan ALLAH dan RASULULLAH bukan dari kalangan orang-orang yang tidak terlepas berbuat dosa mahupun orang-orang yang tinggi 'ilmunya. ;)



No comments:

Post a Comment