Blogger templates

Sunday, October 28, 2012

Hidayah itu hanya milik orang yang mahukannya T_T

Assalamu'alaikum warahmatullah wa barakah.

"Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya).." 

(Qasas:56)



.

.

.


Quote : "Sesungguhnya masalah permbuangan bayi dapat ditangkis sekiranya wujud kesedaran dan rasa tanggungjawab dalam diri setiap individu.."

Masyarakat sering mengatakan bahawa masalah pembuangan bayi berpunca dari kurangnya didikan keluarga, rasa ingin mencuba oleh remaja, pengaruh rakan sebaya. Sebenarnya masalah-masalah itu hanyalah ranting-ranting atau kesan-kesan yang berpunca dari point sebenarnya masalah.

Ahad minggu lepas ana menghadiri satu sesi discussion tentang kerosakan Demokrasi dalam melindungi remaja. Isi kandungan begini,

 "Keputusan hukum itu hanyalah milik Allah. Ia memerintahkan supaya kamu jangan menyembah melainkan Dia. Yang demikian itulah Agama yang betul, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. "
(Yusuf:40)



"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai."

(Al 'Araaf:79)

No comments:

Post a Comment